Människan har trots allt inte förändrats mycket på ett par hundra tusen år vilket för att många forskare och dietister mer och mer börjar få upp ögonen för dieter som människorna förr i tiden faktiskt hade.
För tio tusen år sedan hade man inte tillgång till mataffärer eller Mc Donalds. Man jagade sin mat själv vilket resulterade i att de åt mycket kött och grönsaker som finns i naturen.
Det kan låta enkelt, men äter man endast mat som man åt på den tiden märker man snabbt att det är nyttigt! Kött, fisk, fågel, en del potatis och mycket sparsamt med salt är exempel på mat som ingår i denna diet. Socker är helt uteslutet (vi hade inget socker i svensk mat förr i tiden) och tillsatser som smör, olja och annat fett fanns heller inte.
Exempel på mat:
Exempel på frukost kan vara en skål med skuren frukt, ett par ägg och till exempel russin. En lunch kan bestå av en grönsallad, kycklingsopa eller grönsakssoppa som tillagas från grunden (det är genomgående i denna diet) och middagen innehåller ofta kött i olika varianter, men så klart utan feta såser och andra tillbehör så som pommes frites och annat.
Stenåldersmänniskan var mycket fysiskt aktiva, de levde till de var endast 30 år och de led inte av några välfärdssjukdomar. Man vet inte mycket om denna diet och hur den påverkar kroppen men det kan mycket väl vara värt ett försök!
Svensk forskning kring stenåldersdieten
Under 2,5 miljoner år av mänsklig evolution, före tillkomsten av jordbruket åt våra förfäder frukt, grönsaker, nötter, magert kött och fisk. Däremot har spannmål, mejeriprodukter, raffinerat fett och socker, som nu är den vanliga formen av kalorier för moderna människor varit baslivsmedel under en relativt kort tid.
Staffan Lindeberg vid institutionen för medicin, Lunds universitet har studerat hälsoeffekter av den ursprungliga människans kost under många år. I tidigare studier har hans forskargrupp noterat en märklig frånvaro av hjärt-och kärlsjukdomar och diabetes bland den traditionella befolkning Kitava på Trobriand-öarna, Papua Nya Guinea, där modern agrara-baserad mat inte finns.
I en klinisk studie i Sverige har forskningen jämfört 14 patienter som fick rådet att konsumera en ”gammal” (paleolitiska, ”stenålders”) kost i tre månader med 15 patienter som rekommenderas att följa en Medelhavsliknande välbetänkt kost med fullkornsprodukter, låg fetthalt mejeriprodukter, frukt, grönsaker och raffinerade fetter. Alla patienter hade ökat blodsocker efter intag av kolhydrater (glukosintolerans), och de flesta av dem hade uppenbar diabetes av typ 2. Dessutom hade alla diagnostiserats med kranskärlssjukdom. Patienter i den paleolitiska gruppen rekommenderades att äta magert kött, fisk, frukt, grönsaker, rotfrukter och nötter, och att undvika spannmål, mejeriprodukter och salt.
Det viktigaste resultatet var att blodsockret ökar till följd av kolhydratintag som var påtagligt lägre efter 12 veckor i den paleolitiska gruppen (-26%), medan det knappt förändrats i gruppen som medelhavsdiet (-7%). Vid slutet av studien hade alla patienter i den paleolitiska gruppen normala blodsockernivåer.
Den förbättrade glukostolerans i paleolitiska gruppen hade något samband med förändringar i vikt eller midjemått, även om midjan minskade något mer i den gruppen. Därför konstaterar forskargruppen att kaloriintag och viktminskning var ansvarig för förbättrad hantering av kolhydrater. Den största skillnaden mellan grupperna var ett mycket lägre intag av spannmål och mejeriprodukter och ett högre fruktintag i paleolitiska gruppen. Ämnen i kornen och mejeriprodukter har visat sig störa metabolismen av kolhydrater och fett i olika studier.
”Om du vill förebygga eller behandla diabetes typ 2, kan det vara mer effektivt att undvika några av våra moderna livsmedel än att räkna kalorier eller kolhydrater”, säger Staffan Lindeberg.
Detta är den första kontrollerade studien av en paleolitisk kost hos människor.


januari 28th, 2011
admin
Skrivet under
Tags: